Koulurakentamisen murros
Kuva ja sisustusarkkitehtuuri: Sisustusvimma Oy. Kuvaaja: Heikkilä Photography. Tilaelementit: Luomoa Modular
Miten ratkaista koulutilojen ongelmia?
Oletko seurannut vilkasta keskustelua, jota koulurakentamisesta on viime aikoina käyty niin lehdissä kuin suunnittelijoiden ja vanhempien keskuudessa? Muun muassa käytävättömät ratkaisut ja isot avotilat opetuksessa ovat herättäneet ajoittain huolta ja kysymyksiä.
____
Jaetut kokemukset ovat usein olleet samansuuntaisia: melu kantautuu luokasta toiseen, opetusta häiritsee läpikulkuliikenne ja joustaviksi kaavaillut tilat eivät aina olekaan käytännöllisiä. Tutkimusten mukaan suurin osa opettajista pitää edelleen perinteisiä luokkahuoneita toimivimpina.
____
Samaan aikaan asiantuntijat ovat muistuttaneet, ettei erilaisissa tilaratkaisuissa ole kyse vain muoti-ilmiöstä. Taustalla on pyrkimys joustavaan, monipuoliseen oppimisympäristöön, joka pystyy vastaamaan sekä pedagogiikan että yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Ongelmien ydin ei siis välttämättä ole itse ideassa.
Millainen on koulu tulevaisuudessa?
Koulu, nyt, ei ole yksi ja samanlainen. Keskustelua herättäneiden uudiskohteiden lisäksi Suomessa on 1920-luvun perinteisiä koulurakennuksia, 1960-luvun nauhaikkunaisia kouluja ja 1990-luvun monitoimirakennuksia. On parakkikouluja, sisäilmaongelmaisia rakennuksia, tyhjenevien alueiden kyläkouluja ja liian ahtaaksi käyviä keskustakouluja.
____
Koulurakennukset ovat moninaisia, ja niiden kyky reagoida muutokseen vaihtelee. On myös vaikea ennustaa, millaisia muutospaineita ja tarpeita ne kohtaavat tulevaisuudessa. Esimerkiksi korona pakotti koulut varoittamatta muutokseen ja uudenlaisten työkalujen nopeaan omaksumiseen.
____
Koska sekä koulujen lähtötilanne on erilainen että tulevaisuus ennakoimaton, yksi kriteeri hyvälle koulurakennukselle voisi olla muuntokyvyn kasvattaminen, ns. resilienssi. Sillä ei tarkoiteta perinteisiä ratkaisuja, kuten avattavia ja suljettavia väliseinämekanismeja, vaan laajempaa merkitystä ja merkityksellisyyttä.
Kuva ja sisustusarkkitehtuuri: Sisustusvimma Oy. Kuvaaja: Heikkilä Photography. Tilaelementit: Luomoa Modular
Muuntokyky koulutiloissa tarkoittaa esimerkiksi, että:
Korjaaminen on mahdollista – jos tilat osoittautuvat käytännön arjessa toimimattomiksi, esimerkiksi tilajärjestelyä ja akustiikkaa voidaan aina muuttaa ilman raskaita ja kalliita peruskorjauksia.
Huolto ja päivitys on helppoa – tiloja voidaan huoltaa osa osalta ilman katkoja toimintaan.
Tila reagoi tulevaisuuden tarpeisiin – väestökehitys, opetussuunnitelmien muutokset ja uudet opetusmenetelmät voidaan huomioida muunneltavassa tilaympäristössä.
Pedagoginen joustavuus ja laatu ovat ensisijaisia – tilat tukevat toiminnoillaan opetusta ja oppimista ja ne valmistetaan laadukkaista materiaaleista.
Rakennus kestää aikaa – tiloilla on pitkä, aidosti toimiva elinkaari.
Kustannuksia voidaan kohdentaa tärkeimpään eli oppimiseen – vähittäinen muuntelu säästää kustannuksia mm. karsimalla isoja saneerauksia. Samoja elementtejä voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen eri tavoin.
Tilat voidaan siirtää – joskus koko tilan käyttötarkoitus voi muuttua tai koulun paikka vaihtua. Entä, jos sisätilat seinineen, ovineen ja alakattoineen voisi siirtää uuteen paikkaan tai muuntaa uuteen käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Tilat voidaan hankkia palveluna ja uudenlaisilla hankintamalleilla – seinät voidaan haluttaessa vaikka liisata vähentäen isoja kertakustannuksia.
Jos yllä olevat asiat kuulostavat järkeviltä ja tärkeiltä, Luomoan Modular-tilajärjestelmä voisi olla sinulle kiinnostava. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.
Keskittyminen olennaiseen
Joustavassa koulurakennuksessa tiloja voidaan siis muokata ja hienosäätää koko rakennuksen elinkaaren ajan. Jos esimerkiksi avoin oppimistila osoittautuu liian meluisaksi, voidaan seiniä tai akustiikkaa lisätä helposti. Jos kulkureitti kulkee epäkäytännöllisesti opetustilan läpi, voidaan reitityksiä muuttaa ilman isoa remonttia.
____
Tulevaisuuden koulurakentamisen ei tarvitse olla valinta perinteisen luokkahuoneen ja avoimen oppimisympäristön välillä. Parhaimmillaan se on näiden yhdistelmä, jossa modulaarisuus mahdollistaa toiminnallisuuden kehittämisen askel askeleelta käyttäjien kokemusten pohjalta. Koulut elävät yhteiskunnan mukana – ja elinkaaresta voidaan tehdä kestävämpi ja pedagogisesti toimivampi. Tilat luovat turvallisuutta pienille käyttäjilleen, ja opettajat voivat keskittyä olennaisimpaan.
Jutussa on käytetty lähteenä lehtiartikkeleita ja mielipidekirjoituksia mm. Helsingin Sanomista, YLEstä, Arkkitehtilehdestä, Ilta-Sanomista ja Kauppalehdestä.*
B O N U S :
Toimiva luokkatila – kaiken A ja O
Modular-elementeillä rakennettuihin tiloihin voidaan lisätä toiminnallisuutta samaan mitoitukseen suunnitelluilla M²-seinäpaneeleilla. Luokkahuoneiden, käytävien, aulojen ja ruokaloiden visuaalisen ilmeen ja toimintojen lisäksi tiloissa voidaan paneeleiden avulla esimerkiksi parantaa akustiikkaa ja kuljettaa sähköt tai tarvittavat kaapeloinnit.
____
Patentoidun rakenteen avulla toimintoja ja materiaaleja voidaan päivittää ja muuttaa yksinkertaisesti ja nopeasti. Paneeliseiniä voidaan myös pienentää, kasvattaa tai siirtää tilasta toiseen tarpeiden muuttuessa.
____
Yleisiä koulutiloissa hyödynnettyjä kombinaatioita ovat esimerkiksi:
magneettiset piirtopinnat
akustoivat, magneettiset tekstiilipinnat
rimat akustoivalla taustalla
viilupinnat
AV-laitteet
valaistus
kytkimet ja säätimet
kaiuttimet
johdotukset ja kaapeloinnit
talotekniikka ja putkitukset
Lisäinspiraatiota saat myös koulujen muunneltavia seinäpintoja käsittelevästä artikkelistamme.